Mnoho lidí zarputile říká, že ve stresu není. Ve skutečnosti jsme ve stresu de facto všichni. Taková je prostě doba. Jen stěží se presu zvenčí odolává. Mnohdy si za něj také můžeme i my sami. Co je vlastně stres a jak náš organismus ovlivňuje?

Stres představuje fyzické a duševní reakce na nepřijatelný poměr mezi skutečnými a představovanými osobními zkušenostmi a očekáváními. Při stresu dochází k nastartování obranných mechanismů, které mají zaručit přežití organismu ve vystaveném nebezpečném prostředí (napjaté situaci). K tomu dochází jednoduše tehdy, když je toho na vás moc. Stres totiž v překladu z angličtiny znamená zátěž. Skvělými stresory jsou různé situace, jak ty nepříjemné, tak i vysloveně krizové, jako třeba nemoc, úmrtí v rodině, problémy v zaměstnání, ztráta zaměstnání, finanční problémy, rodinné neshody, ale i pořádání svatby, zkouškové období, narození potomka a cestování.

Stres jako obrana organizmu

Stres

Stres

V reálné přírodě je stres určen k ochraně organismu. Jde o automatickou reakci, kdy v přírodě tvor bojuje o život. Aktuálně však lidem nejde o holý život, ale o sociální postavení, osobní důstojnost, vztah a podobně. V tomto stavu tělo aktivuje svaly nutné pro obrannou reakci, k nimž začne dopravovat větší množství krve. Tímto krokem se ale odkrví vnitřní orgány a kůže. Tělo se soustředí na přežití možného nebezpečí. Tento stav je pro organismus velice náročný, a to nejen po energetické stránce.  Subjektivně stres pociťujeme jako bušení srdce, zrychlený tep, zvýšený krevní tlak a zrychlený dech. Kromě toho stres doprovází vysoký energetický výdej a tělo není ani schopno normálním způsobem zpracovat živiny. Jelikož pro organismus není imunita v daný moment důležitá, poklesne i ona. Stav doprovází také svíravý pocit v odkrvených orgánech, bolest v zádech a podobně.  Jestliže je stres krátkodobý, může působit pozitivně, protože stimuluje. Tělo se pak s takovým stavem snadno vyrovná. Jinak je tomu tehdy, když se stres opakuje anebo trvá-li dlouhodobě. Pak může vyvolat psychosomatická onemocnění, což se projeví nemocemi, které spolu zdánlivě ani nesouvisí.  A tak si může přivolat žaludeční vředy, cukrovku, infarkt myokardu, astmatu, onemocnění srdce, ischemickou chorobu srdeční anebo vysoký krevní tlak.

Jak bojovat se stresem?

S radami o tom, jak se zbavit stresu se v poslední době doslova roztrhl pytel. Mnoho z nich, ale ve skutečnosti jsou jen pouhými žvásty. Faktem ale je, že moderní doba je synonymem pro dobu, kdy lidé neumí odpočívat. V případě, že vysoký tlak vyvolává trvalé konfliktní prostředí v práci nebo doma, starosti s rodinou a pracovní přetaženost, možná to stojí za malé zamyšlení. Tlak totiž významně ovlivňuje přemíra zodpovědnosti a velká touha po nedosažitelném. Zvažte proto své reálné schopnosti a možnosti. Důležité je také vyhýbat se stresorům. Naučte se v práci plánovat, zdravě riskovat a umět říci NE. V soukromí se zase naučte udržovat kvalitní sociální vazby, úzké vazby s rodinou a přáteli. Starejte se ale i o sebe a své tělo. Dalším důležitým prvkem, s nímž dnešní lidé bojují, je rozdělit svůj život mezi práci, domácnost a koníčky. A pozor, tento program je velmi důležité pečlivě dodržovat. Ještě důležitější je naučit se předcházet stresu. K tomu slouží mnohé relaxační techniky, sportování a aktivní odpočinek v přírodě. Vedle naučení se pravidelně odpočívat, se musíte snažit i o dostatek spánku. Velmi hodně také pomáhá i optimistický pohled na život (protože právě ten pomáhá aktivně překonávat překážky a potíže). Nalezněte tu nejvhodnější formu relaxace, pomůže vás to zbavit vysokého tlaku.

Relaxační techniky

Mezi takovéto relaxační techniky patří jóga, tchaj-ti nebo pouhé hluboké dýchání. Meditace má možnost přenést tělo do stavu naprostého klidu, který může snižovat krevní tlak. Vhodné je tyto techniky kombinovat spolu s dalšími změnami životního stylu, a to stravou a pohybem.  Pomoci mohou i bylinky, ale pozor na to, jaké užijete, protože některé naopak tlak mohou zvýšit. Vhodná je i aromaterapie. Pomoci vám mohou i masáže.

 

Další články z rubriky

Štítky: , , , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>