Obecně se pokládá, že kolísavý tlak je mnohem rizikovější než vysoký krevní tlak. Ostatně tento fakt potvrzuje i celá řada odborných studií. Riziko cévní mozkové mrtvice je mnohem více riziková než trvale vysoký krevní tlak. Není proto radno tento stav podceňovat.

Kolísavý tlak vystavuje cévy velkým změnám a nárazům, kdy se mohou snadněji od stěn cév odloučit krevní sraženiny, které mohou způsobit trombózu nebo embolii.  Tento stav je nebezpečný, a proto by lidé s kolísavým tlakem měli pravidelně navštěvovat svého lékaře a pravidelně by si měli i přeměřovat svůj krevní tlak.

Proč máte kolísavý krevní tlak

S věkem klesá pružnost cév a zcela přirozeně se mění i krevní tlak. Tento stav se pak může projevit kolísavou hypertenzí anebo také systolickým vysokým krevním tlakem. Diastolický krevní tlak obvykle zůstává v normě. Za tímto zvýšeným tlakem může však stát i stres anebo další vážné choroby. Rizikem kolísání krevního tlaku jsou rovněž ohrožení více netrénovaní jedinci (čili lidé bez fyzické kondice, kteří necvičí). Za kolísavým tlakem může být i porucha vegetativního nervového systému, kdy sympatické části reguluje uvolňování hormonu noradrenalinu. Noradrenalin je látka, která ovlivňuje zúžení drobných tepének a způsobuje následné zvýšení krevního tlaku.

Hodnoty kolísavého tlaku

Za optimální tlak je považováno, jak je známo tlak 120/80 mmHg. Vysoký tlak je již ten, který opakovaně přesáhne hodnotu 140/90. Za nízký je pak považován krevní tlak, pod 100/90. U kolísavého tlaku se u nemocných setkáváme jednou s tlakem 110/60 a jindy zase 140/90. Hodnoty jsou velice individuální a často se stává, že jsou pokaždé jiné. Kolísavý krevní tlak není nikterak ojedinělý a musíme říct, že bohužel trápí celkem vysoké procento lidí.

Prevence kolísavého tlaku

Jestliže se chcete kolísavému krevnímu tlaku vyhnout, je důležité, abyste se celkově zklidnili, dopřáli si delší odpočinek, starali jste se o pravidelný aktivní pohyb. Přehánět byste to neměli se solí, sodíkem a alkoholu. Velmi negativně se na kolísavém tlaku podepisuje nežádoucí přírůstek na váze.  Součástí prevence je i pravidelná kontrola krevního tlaku i EKG a očního pozadí.

Bylinky na kolísavý krevní tlak

Proti kolísavému krevnímu tlaku můžete bojovat nejen s léky, ale i s lektvarem ze strouhané mrkve, řepy, křenu a podle chuti také i šťávu z citronu. Vše se zalije horkou vodou a nechá se louhovat po dobu 24 hodin. Zeleninu pak sceďte a užívejte nalačno. Dobře na kolísavý tlak působí i pravidelná konzumace česneku, a také užívání kozlíku lékařského, hlohu a květů bezu. Tlak rovněž celkem efektivně snižuje i Kneippova vodoléčba. Jde o proceduru v rámci níž se na dolní končetiny pouští střídavě studená a vlažná voda. Kneippování můžete ostatně uplatnit nejen na nohy, ale celé tělo.

Další články z rubriky

Štítky: , , ,
  1. Dasa says:

    Ahoj, už pár dní mám potíže s únavou , bolesti hlavy a očí. Včera sem šla s košem a cítila sem úplnou slabost nohou, taky mám pocit na zvracení. Tlak mám myslím 123\80 ale nejsem si jista. Ale ráno když se snažím vstát do školy vubec to nejde sem tak unavená že zůstanu doma a ležím celý den, chtěla bych mít zase energii.

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *