Mít vysoký krevní tlak není nic dobrého. Věděli jste však, že nic dobrého není ani tlak příliš nízký? Úskalím nízkého tlaku je to, že buňky nejsou dostatečně zásobeny kyslíkem a živinami. Co jste možná také nevěděli, je skutečnost, že u dlouhodobé hypotenze může dojít k poškození mozku anebo ledvin. Nízký tlak, čili také hypotenze představuje krevní tlak pod 115/75. Tento stav doprovází závratě, vrávorání, studené nohy, únava, nepotlačitelné zívání a problém při přechodu ze sedu do stoje.

Mírná a krátkodobá hypotenze vás však nemusí znepokojovat. Řešit je zapotřebí dlouhodobé hypotenze a ty, jež doprovází tachykardie anebo jiné poruchy srdečního rytmu, jelikož právě ty mohou vést k těžkému organickému poškození.

Jak si zvýšit krevní tlak?

Léky na zvýšení krevního tlaku neexistují. V nejhorších stavech vám mohou pomoci léky zvyšující napětí cév. Musíte se tedy smířit s režimovými opatřeními. Dávejte si pozor, zda málo nepijete. Krevní tlak snižuje zelený hrášek, řepa, hořká čokoláda, zelený čaj a oves. Pokud vás trápí nízký tlak, pokuste se proto těmto potravinám vyhnout. Vyhněte se také potravinám s vysokým obsahem uhlovodanů a draslíkem (müsli s ovocem). Do jídelníčku naopak zařaďte více soli, potravin s vitamínem C, čili rajčata, papriku, petržel a česnek. Vitamín C samozřejmě můžete dodávat i ve formě tablet, ale proč, když je jej všude kolem plno? Vitamínu c je hodně v šípku, v černém rybízu, růžičkové kapustě, kiwi, brokolici, červeném rybízu, v pomerančích, zelí, květáku, citrónech a mrkvi. Nezapomínejte také na vitamín B. Lékořice a rozmarýnové víno také pozitivně ovlivňují nízký tlak. V kuchyni pak vedle více soli užívejte i koření – oregano, muškátový oříšek, rozmarýn, šalvěj a tymián.  A jak jinak, na nízký krevní tlak vám pomůže i taková klasika jako červené víno, silnější alkohol, káva, čaj, kakao a salinické minerálky.

Sportování

Pravidelné sportování, alespoň 2 hodiny týdně, pozitivně působí na nízký krevní tlak. Vhodnými sporty jsou posilování, vytrvalostní trénink, jízda na kole, aerobik, gymnastika, plavání.

Dejte si více pod hlavu více polštářů

Zvýšení krevnímu tlaku napomůže i lehké zvýšení pod hlavou. Pomoci vám tak může několik polštářů v průběhu spánku. Sníží to vylučování soli, čímž zabrání poklesu tlaku.

Studená sprcha anebo teplá koupel?

Ranní studená sprcha rovněž zvyšuje krevní tlak. Nicméně velmi zajímavou medicínou je i stroouhaný křen. 2 lžíce čerstvě nastrouhaného křenu zalijte 2 šálky horké vody a ponořte do ní ruce nebo nohy. Koupel nechte působit po dobu 15 minut.

Aromaterapie

Je to zajímavé, ale je prokázané, že nízký krevní tlak zvyšují esenciální oleje borovice, dobromysle, muškátového oříšku, rozmarýnu, šalvěje, tymiánu a yzopu.

Čaje, které zaručeně zvýší krevní tlak

Jedná se samozřejmě o bylinkové čaje z krušiny, pelyňku, rozmarýnu, saturejky, světlíku, truskavce a yzopu (samozřejmě můžete i jednotlivě).

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *