Vysoký krevní tlak je civilizační choroba, která trápí lidi po celém světě hlavně v rozvinutých zemích. I u nás postihuje de facto každého druhého. Nebezpečí vysokého tlaku spočívá především v chorobách s ním spojených. A proto je zapotřebí jej nepodceňovat, ale řešit. Zanedbaný vysoký tlak vás totiž může připravit i o život.

Jednou z cest jak se s hypertenzí poprat jsou tabletky. Ty vám cíleně předepíše lékař. Léky by však neměly být tím prvním, po čem při léčbě vysokého krevního tlaku sáhnete. Základem by vždy měla být léčba primárního onemocnění, které vysoký krevní tlak způsobuje, a pak také režimová opatření. Nejsou sice oblíbená, za to jsou však efektivní a mohou vás ochránit před zbytečným pojídáním pilulek.

Co tedy přesně snižuje vysoký krevní tlak?

  • Snižte svou váhu. Možná jste to nevěděli, ale každé půl kilo až kilo dole vám prodlouží život o 3 měsíce a sníží krevní tlak o 1 mm Hg.
  • Pravidelný pohybem dokážete snížit svůj tlak o 3 mm Hg u systolického tlaku (první číslo) a u diastolického tlaku až o 5 mm Hg (druhé číslo).
  • Všeobecně je o nás známo, že jsme národ chronických soličů. Samo o sobě solíme hodně a ještě ve velkém konzumujeme potraviny bohaté na skryté soli. Tato skutečnost není optimální pro zdravého člověka, natož pro ty se zdravotním problémem. Jestliže chcete dosáhnout nižšího krevního tlaku, snažte se držet maximální hranice 1500 mg (nebo 600 mg sodíku) denně.
  • Nekuřte a nepijte alkohol, přinese vám to nespočet dalších výhod.
  • Dejte si také pozor na kofeinové nápoje. Kofein umí pomoci, ale ve velké míře však umí velmi hodně uškodit. Vyzkoušet byste měli, zda jste na kofein citliví. Zjistíte to tak, že po vypití takového nápoje. Pakliže se pak tlak navýší o 5 – 10 mm Hg, jde o zcela zjevný příznak přecitlivělosti, které je zapotřebí se vyhnout.
  • Do stravy naopak zařaďte banány, pečené brambory se slupkou, pomerančový džus, bílý jogurt a hořkou čokoládu.  V boji s vysokým tlakem vám může pomoci olivový olej, sezamový olej, omega 3 mastné kyseliny, tmavý chléb a další tmavé pečivo, rýže Natural, šťáva z řepy, mrkve, celeru, petržele, špenátu, citrusů a rybízu.
  • Velmi komplikovaným bodem je odbourání stresu. Dlouhodobý stres stojí za celou řadou velmi závažných chorob, které mohou mít zcela fatální následky. Jednou z nich je i vysoký krevní tlak. Naučte se proto stres odbourávat, relaxovat a uvolňovat. Pomoci vám v tom může jóga, meditace, zpěv, dýchání a vizualizace.
  • Pomoci vám může i hořčík s vápníkem, česnek, koenzym Q, pupalkový olej, lecitin, vitamín E, C, B a selen.
  • Z bylinek krevní tlak snižují: badyán, hřebíček, žebříček, petržel, fenykl, sladká paprika, oregano, tymián a rozmarýn. Nekuchyňskými bylinkami na snížený krevní tlak jsou pak meduňka, fazol obecný, hloh a zběhovec plazivý.

 

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>